13. kerület Orchidea International School Budapest
1139 Budapest, Hajdú u. 18-24.
E-mail: secretary@orchideaiskola.hu
13. kerület Orchidea International School Budapest
1139 Budapest, Hajdú u. 18-24.
E-mail: secretary@orchideaiskola.hu
13. kerület BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola
1138 Budapest, Váci út 179-183.
A jelenlegi épületegyüttes 1953-ban nyitotta meg kapuit a gépjárműjavító szakmát választó fiatalok előtt. Működése során az iskola mindvégig a szakképzés szolgálatában állt, s igyekezett e funkcióját igényes elméleti és gyakorlati oktatás, színvonalas nevelőmunka révén ellátni. Ennek eredményeként a kapcsolódó autójavító szervezetek megbízható partnerei lettünk, s volt diákjaink megbecsült szakemberként, a műszaki-gazdasági élet számos területén – gyakran mint egyetemet végzett vezetők – reprezentálják egykori iskolájukat.
1859. június 6-án Bakonybánk községben született Bánki Donát, korának legnagyobb gépészmérnöke, a Budapesti Királyi József Műegyetem nemzetközi hírű professzora, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja.
Az iparosodó hazai környezetben kezdte – felsőfokú tanulmányai befejeztével – mérnöki tevékenységét. Az első évben a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban műszaki díjnokként dolgozott, majd 17 éven át (két év műegyetemi konstruktőri munkásságot is beleértve) tevékenykedett a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárban, kezdetben konstruktorként, majd osztályvezetőként, s végezetül 8 évet főmérnökként. Életpályájának ezen időszakában gépszerkesztőként közreműködött a budapesti gabonaelevátor, a Mechwart-eke megtervezésében, jelentős szabadalmi tevékenységet folytatott a gázmotorok és a belsőégésű motorok terén. Ezen időszakra esik a közvélemény előtt talán legismertebb találmánya, a Bánki-Csonka féle karburátor szabadalmaztatása.
1899-ben kinevezték a Budapesti József Műegyetem II. Gépszerkezettani (Gépelemek és Emelőgépek) Tanszékére professzornak, majd 1900-ban átvette az abból kivált III. Gépszerkezettani (Hidraulika és Hidrogépek) Tanszék vezetését. 1901-ben jelent meg a “Gyakorlati hydraulika és hydrogépek” című jegyzete I.-II. kötete, melyet előadásai alapján Misángyi Vilmos és Hoffmann Miklós adott ki.
1902-ben készült el új gondolatát megvalósító elsőkerék-hajtású gépkocsija, mellyel az akkor általánosan elterjedt hátsókerék-hajtás problémáit kívánta kiküszöbölni. Az általa tervezett és a Ganz-gyárban elkészült automobilnál a motort, a sebességváltót és a differenciálművet egy tömbbe építette fel, s az első kerékpár tengelyére helyezte.
Az 1908-as USA-beli tanulmányútját követően a repülés iránt érdeklődik. Ahogy a “Repülőgépek gépi kormányzása” című, a Magyar Aeroszövetség hivatalos lapja 1913 számában kiemeli: “A légi utazás biztos csak akkor lehet, ha gépi berendezéssel tudjuk kormányozni…” Ennek kifejlesztése érdekében hidraulikus szervomotorból álló stabilizátort szerkesztett és szabadalmaztatott 1909-ben.
A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjai közé választotta, s 1912. december 16-án tartotta “Folyadékok mozgása hajlított csatornákban” című székfoglalóját. 1916-ban jelent meg “Energiaátalakulások folyadékokban” című könyve, mely a tervezők alapvető kézikönyvévé vált. A művet a Mérnökegylet Cserháti-díjjal és Egyesületi Aranyéremmel jutalmazta. A könyv 1922-ben a berlini Springer kiadónál németül is megjelent.
A századfordulót követően jelentős érdeklődés irányult a vízi energia hasznosítása irányába, a kis és közepes esésű patakok és folyók energiájának hasznosítására. Bánki egyszerű és olcsó turbinát szerkesztett, melyet 1917-ben ismertetett kéziratként “Neue Wasserturbine” címmel, majd 1918- ban a Molnárok Lapjában mutatta be magyar nyelven. A vízturbináért Bánkit halála után négy évvel 1926-ban a Magyar Tudományos Akadémia nagyjutalmával tüntette ki. Irat- és kézirathagyatékának nagy része a BME OMIKK Levéltárábantalálható.
Jelentős gépszerkesztői munkássága, szabadalmi tevékenysége mellett nagy hivatástudattal látta el oktatói tevékenységét. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy hallgatói felkészülését előadási jegyzetekkel is segítse. Egyetemi tanári tevékenysége során a mérnökképzésben bevezette a laboratóriumi képzést.
13. kerület Középiskolák – lista
BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
BMSZC Bolyai János Műszaki Szakgimnáziuma és Kollégiuma
Continuo Alapfokú Művészeti Iskola és Zeneművészeti Szakközépiskola
BVHSZC Dobos C. József Szakképző Iskolája
Európa Alapítány Gimnázium /EAKI/
Forrai Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium
Gutenberg János Könyvkereskedelmi Szakközépiskola
BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma
BGSZC Katona József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma
Budapesti Kolping Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Sportgimnázium
BGSZC Magyar Hajózási Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
Orchidea International School Budapest
Szinergia Szakgimnázium és Szakközépiskola – Szinergia Budapest Taverna Tagintézménye
2. kerület iskola iskolák – lista
Törökvész Úti Általános Iskola
Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium
Remetekertvárosi Általános Iskola
Pitypang Utcai Általános Iskola
Máriaremete-Hidegkút Ökumenikus Általános Iskola
Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola
Klebersberg Kuno Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola
Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Budenz József Általános Iskola
10. kerület Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Gimnázium
E-mail: mavtelep@wesley.hu
További Egyéb fenntartó által működtetett X. kerületi általános iskolák:
10. kerület iskola – Egyéb fenntartó által működtetett X. kerületi általános iskolák
Kérjük jelezze a hirdetőnek, hogy a Kézikönyvünk oldalán találta meg a hirdetését!