Középiskolák

Középiskolák 13. kerület BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola

13. kerület BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola

1138 Budapest, Váci út 179-183.

+36 1-329-84-10

Iskolánk története

Történet

A jelenlegi épületegyüttes 1953-ban nyitotta meg kapuit a gépjárműjavító szakmát választó fiatalok előtt. Működése során az iskola mindvégig a szakképzés szolgálatában állt, s igyekezett e funkcióját igényes elméleti és gyakorlati oktatás, színvonalas nevelőmunka révén ellátni. Ennek eredményeként a kapcsolódó autójavító szervezetek megbízható partnerei lettünk, s volt diákjaink megbecsült szakemberként, a műszaki-gazdasági élet számos területén – gyakran mint egyetemet végzett vezetők – reprezentálják egykori iskolájukat.

Névadónk

1859. június 6-án Bakonybánk községben született Bánki Donát, korának legnagyobb gépészmérnöke, a Budapesti Királyi József Műegyetem nemzetközi hírű professzora, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja.

Az iparosodó hazai környezetben kezdte – felsőfokú tanulmányai befejeztével – mérnöki tevékenységét. Az első évben a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban műszaki díjnokként dolgozott, majd 17 éven át (két év műegyetemi konstruktőri munkásságot is beleértve) tevékenykedett a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárban, kezdetben konstruktorként, majd osztályvezetőként, s végezetül 8 évet főmérnökként. Életpályájának ezen időszakában gépszerkesztőként közreműködött a budapesti gabonaelevátor, a Mechwart-eke megtervezésében, jelentős szabadalmi tevékenységet folytatott a gázmotorok és a belsőégésű motorok terén. Ezen időszakra esik a közvélemény előtt talán legismertebb találmánya, a Bánki-Csonka féle karburátor szabadalmaztatása.

1899-ben kinevezték a Budapesti József Műegyetem II. Gépszerkezettani (Gépelemek és Emelőgépek) Tanszékére professzornak, majd 1900-ban átvette az abból kivált III. Gépszerkezettani (Hidraulika és Hidrogépek) Tanszék vezetését. 1901-ben jelent meg a “Gyakorlati hydraulika és hydrogépek” című jegyzete I.-II. kötete, melyet előadásai alapján Misángyi Vilmos és Hoffmann Miklós adott ki.

1902-ben készült el új gondolatát megvalósító elsőkerék-hajtású gépkocsija, mellyel az akkor általánosan elterjedt hátsókerék-hajtás problémáit kívánta kiküszöbölni. Az általa tervezett és a Ganz-gyárban elkészült automobilnál a motort, a sebességváltót és a differenciálművet egy tömbbe építette fel, s az első kerékpár tengelyére helyezte.

Az 1908-as USA-beli tanulmányútját követően a repülés iránt érdeklődik. Ahogy a “Repülőgépek gépi kormányzása” című, a Magyar Aeroszövetség hivatalos lapja 1913 számában kiemeli: “A légi utazás biztos csak akkor lehet, ha gépi berendezéssel tudjuk kormányozni…” Ennek kifejlesztése érdekében hidraulikus szervomotorból álló stabilizátort szerkesztett és szabadalmaztatott 1909-ben.

A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjai közé választotta, s 1912. december 16-án tartotta “Folyadékok mozgása hajlított csatornákban” című székfoglalóját. 1916-ban jelent meg “Energiaátalakulások folyadékokban” című könyve, mely a tervezők alapvető kézikönyvévé vált. A művet a Mérnökegylet Cserháti-díjjal és Egyesületi Aranyéremmel jutalmazta. A könyv 1922-ben a berlini Springer kiadónál németül is megjelent.

A századfordulót követően jelentős érdeklődés irányult a vízi energia hasznosítása irányába, a kis és közepes esésű patakok és folyók energiájának hasznosítására. Bánki egyszerű és olcsó turbinát szerkesztett, melyet 1917-ben ismertetett kéziratként “Neue Wasserturbine” címmel, majd 1918- ban a Molnárok Lapjában mutatta be magyar nyelven. A vízturbináért Bánkit halála után négy évvel 1926-ban a Magyar Tudományos Akadémia nagyjutalmával tüntette ki. Irat- és kézirathagyatékának nagy része a BME OMIKK Levéltárábantalálható.

Jelentős gépszerkesztői munkássága, szabadalmi tevékenysége mellett nagy hivatástudattal látta el oktatói tevékenységét. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy hallgatói felkészülését előadási jegyzetekkel is segítse. Egyetemi tanári tevékenysége során a mérnökképzésben bevezette a laboratóriumi képzést.

13. kerület Középiskolák – lista

13. kerület Középiskolák – lista

13. kerület Középiskolák – lista

Budapest, XIII. kerület

 

Ady Endre Gimnázium

Berzsenyi Dániel Gimnázium

Németh László Gimnázium

BGSZC Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

BMSZC Bolyai János Műszaki Szakgimnáziuma és Kollégiuma

Continuo Alapfokú Művészeti Iskola és Zeneművészeti Szakközépiskola

BVHSZC Dobos C. József Szakképző Iskolája

Európa Alapítány Gimnázium /EAKI/

Forrai Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium

Gutenberg János Könyvkereskedelmi Szakközépiskola

BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma

BGSZC Katona József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma

Budapesti Kolping Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Sportgimnázium

BGSZC Magyar Hajózási Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Orchidea International School Budapest

Szinergia Szakgimnázium és Szakközépiskola – Szinergia Budapest Taverna Tagintézménye

BMSZC Verebély László Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

2. kerület iskola iskolák – lista

2. kerület iskola iskolák – lista

Budapest, II. kerület

 

Újlaki Általános Iskola

Törökvész Úti Általános Iskola

Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium

Remetekertvárosi Általános Iskola

Pitypang Utcai Általános Iskola

Móricz Zsigmond Gimnázium

Máriaremete-Hidegkút Ökumenikus Általános Iskola

Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola

Klebersberg Kuno Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola

II. Rákóczi Ferenc Gimnázium

Fillér Utcai Általános Iskola

Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium

Budenz József Általános Iskola

Áldás Utcai Általános Iskola

 

2. kerület óvoda óvodák – lista